Interview met Bjørn Ciggaar van Burn

Posted on Jan 27, 2010 under Interviews | No Comment

Bjørn Ciggaar: “Zolang er verschillende religies, culturen en politici zijn die de opvatting van een ander niet kunnen respecteren, zal er geen universele gerechtigheid komen.”

Heavy Metal formatie Burn heeft een nieuwe CD uit. De titel is “Universal Justice”. Het schijfje telt zes nummers en een intro. Het zit met een speelduur van net geen half uur tussen een CD en EP in.

Zanger Bjørn Ciggaar verklaart het tegenover ons als volgt: “We zien het inderdaad als een ‘bijna’ volwaardige CD. De term EP doet net iets te kort. Het zit er een beetje tussenin. Het is weer de opstap naar het volgende. Als we ooit een mooie platendeal krijgen gaan (en kunnen!) we pas aan de slag met een concept-album van 2CD’s.”

Burn heeft een mooi product afgeleverd. Zo zien we een keurig hoesje dat er flitsend uitziet. We horen naast Burn ook enkele aansprekende gastmuzikanten. Dit leidt tot een prima portie goede metal.

Burn riep de hulp in van 3 doorgewinterde muzikanten uit de Nederlandse metalscene. Op “The Worst of Times” horen we een vlammende solo van Joost van den Broek (ex-After Forever). Joost is ook samen met Menno Gootjes (ex-Focus) te horen op het intro “1038430″. De derde gastmuzikant is Jan Somers (Vengeance) die speelt in “Digital Bitch”.

Burn heeft ten opzichte van hun vorige releases weer een flinke stap voorwaarts gemaakt. De band is duidelijk gegroeid, de sound klinkt volwassener en ze hebben een prima CD afgeleverd.

Utrecht Roxx sprak met zanger Bjørn Ciggaar over de nieuwe CD.

- Jullie CD is net uit, hoe zijn de eerste reacties tot nu toe?

Bjørn: De CD die Utrecht Roxx heeft ontvangen was echt vers van de pers, dus we hebben nog geen enorme respons.

Maar van diegenen die hem hebben gehoord krijgen we zeer positieve reacties. Het album heeft een herkenbare en toch verrassende “sound” en ook de productie en kwaliteit is er vanaf te zien.

- Zijn jullie tevreden met het eindresultaat?

Bjørn: Zeer tevreden. Het album heeft ons bloed, zweet, tranen en een hoop geld gekost; maar we hebben iets gemaakt om trots op te zijn.

Van vorige opnames heb ik nog wel het idee dat als het zou kunnen, ik ze over zou willen doen. Qua zang en productie.

Maar bij “Universal Justice” klopt alles gewoon helemaal. En dat merk je. Maar daarvoor zijn we ook naar Excess Studios en Hans Pieters gegaan. Daarbij was dit ook het eerste album waar we echt al ons eigen geld in hadden gepompt en echt alles zelf hebben moeten regelen.

- Hoe lang hebben de opnamen in beslag genomen?

Bjørn: Waldo en Sjoerd hebben in twee dagen bij Excess Studios de drums & bas opgenomen. Daarna hebben Leon en Ruben op Leon’s zolderkamertje in de zomerhitte alle gitaarpartijen tot in de grootste perfectie opgenomen. Dat proces leek wel 10 jaar te duren. Jan Somers kwam ook in datzelfde zolderkamertje een solo inspelen. Die heeft daar iets van 40 keer achter elkaar solo’s zitten inspelen.

Toen was het nog een zoektocht naar de beste solo die daar tussen zat. Misschien kunnen we van al die solo’s ook wel een nieuw nummer maken voor een volgend album. Of een heel album! Ik heb de foto’s van die sessie gezien; drie bezwete heavy metal gitaristen aan het werk op een zolderkamertje in Tilburg… Toen heb ik in de home studio van Bram DeWachter in twee dagen de lead vocals in gezongen en in een halve dag nog wat backing vocals.

- Hebben jullie alles in eigen beheer gedaan?

Bjørn: Echt alles is in eigen beheer. En daar leer je dan ook veel van, want alles moet je zelf regelen. En als je het allemaal zelf moet bekostigen ga je ook op de centen letten. Maar het allergrootste voordeel is dat alles ook uiteindelijk precies is geworden zoals wij het wilden hebben.


- Is alles vlekkeloos verlopen?

Bjørn: Als dat zo was, was het album nooit zo goed geweest. Misschien heeft elke heavy metal band wel een “curse”. Maar niets waar we ons al te druk over hebben gemaakt, zeker niet als we kijken naar het eindresultaat! Geld overmaken naar Bulgarije wat niet goed ging. Een locatie voor een fotoshoot die begroeid was met prachtige roze rozen. Een akkefietje met de CD-perserij die nogal onduidelijk waren in “extra kosten”. En uiteindelijk hebben we ons budget overschreden en is het album iets later uit gekomen dan gepland. Maar uiteindelijk was het allemaal meer dan waard en zie (en hoor!) je die extra moeite die het heeft gekost ook terug in het album.

- Kan je in een paar regels ieder nummer afzonderlijk beschrijven?

1038430

Bjørn: Een instrumentaal intro. Ik dacht aan iets futuristisch; dat we allemaal maar een (burger service) “nummer” zijn. Toen ging ik (weer) studeren en kreeg ik hetzelfde studentennummer als van mijn vorige studie; 1038430.

Hope, Faith, Anger

Bjørn: Het eerste nummer dat we schreven voor het album. Na “Lords of Metal” wilden we weer iets maken wat net zo’n sfeer had; hard en agressief. Geïnspireerd door The Excorcist III waarin George C. Scott een memorabele slot-speech tegen de duivel houdt. Een korte tijd was die speech ook ons intro, voordat we aftrapten met dit nummer.

At Night

Bjørn: Niet veel metal gaat over ontwikkelingspsychologie en opvoedkunde. Dit nummer wel, wat ik ook uitvoerig heb besproken in een verslag dat ik heb geschreven over ontwikkelingspsychologie. De tekst zegt wel genoeg… Nu hoop ik alleen nog maar dat ik er een goed cijfer voor krijg!

Digital Bitch

Bjørn: Ons sociale netwerk wordt steeds meer digitaal. MSN, dating sites, MySpace, Hyves, Twitter en Facebook; alsof je niet meer zonder kan. En wanneer je computer crasht valt dat sociale netwerk weg.

Digital Bitch schreef ik nadat Windows bij mij was gecrasht en ik ben overgestapt op Linux. Ik heb een haat-liefde verhouding met mijn digital bitch…

The Palisade

Bjørn: Mijn persoonlijk favoriete nummer. Het gaat over de muur die we voor ons optrekken om ons te beschermen tegen de boze buitenwereld; het masker dat we onszelf voor houden om onze kwetsbare kant niet te laten zien.

Universal Justice

Bjørn: Het laatste nummer dat we schreven voor het album. En ook nog eens de titelsong! Ik heb altijd songs willen schrijven in de trend van Dying Town en Lady Starlight. Universal Justice past ook weer in dat rijtje thuis. Het gaat over het niet meer geloven in universele gerechtigheid (gelijkheid). Zolang er verschillende religies, culturen en politici zijn die de opvatting van een ander niet kunnen respecteren, zal er geen universele gerechtigheid komen.

The Worst Of Times

Bjørn: Gebaseerd op Styx’ “The Best of Times”. Ik luisterde naar dat nummer en vroeg me af wat de cynische variant zou zijn. Een cynisch nummer dus.

- Jullie hebben maar liefst 3 gasten, en niet de minsten, meespelen op deze cd. wat is het verhaal hierachter?

Bjørn: We spelen “moderne” heavy metal. Toen dachten we, waarom halen we er dan geen gastmuzikant bij die aan de wieg stond van de Nederlandse jaren ’80 rock en metal? Toen kwamen we snel bij Jan Somers; die we ook wel vaker waren tegen gekomen bij optredens van Vengeance. Die vond het meteen geweldig.

Ook hadden we nog een instrumentaal intro nodig en wilden we een synth solo verwerken in “The Worst of Times”. Al snel dachten we daarbij aan Joost van den Broek. Dus toen kwam hij er ook bij. Toen het intro af was, kwam Menno Gootjes op de proppen (een docent aan de Rock Academy in Tilburg, waar Leon studeert) en bood aan om gitaarlijnen te schrijven en inspelen voor het intro. En dat inspelen deed hij ook weer op dat zolderkamertje van Leon!

- Twee gasten, Joost v/d Broek en Menno Gootjes, spelen op 1038430 mee. Hoe groot is jullie eigen aandeel in de intro?

Bjørn: Het intro is in zijn geheel geschreven door Joost. Menno heeft de gitaarpartij geschreven en opgenomen. Het nummer zelf is wel geïnspireerd op het muzikale thema van “Hope, Faith, Anger”.

- Als ik de cd hoor, is het eerste wat bij me opkomt Judas Priest. Hoe denk jij daar over?

Bjørn: We zijn altijd vergeleken met bands als Judas Priest. Toni Peroni noemde ons in één adem met Led Zeppelin, Iron Maiden en The Darkness. Sindsdien is die vloek ook nooit meer weg gegaan. Een mooi compliment hoorde ik van Henk Westbroek; die vond ons een geweldige cover band. Die dacht dat al onze nummers bestaande composities waren van classic rock en heavy metal bands! Op zich dus wel een eer; dat wil ook wel wat zeggen over onze songwriting-skills.

Dat ons geluid aansluit op Judas Priest heeft wel een verklaring. We zijn zelf veel geïnspireerd door al de bovengenoemde bands, maar proberen daar verder wel een eigen stijl in verder te ontwikkelen. Misschien dat er over 20 jaar wel een heavy metal bandje ontstaat waarvan men zegt; “Als ik jullie zo hoor… Is het eerste wat er in me opkomt BURN!”.

- De hoes vind ik, naast Iron Maiden, ook veel weg hebben van Judas Priest. Dat echte metal imago dat je b.v op Screaming for Vengeance ziet. Ben je het daar mee eens?

Bjørn: We schuiven niet onder stoelen of banken dat we Heavy Metal spelen en zijn. In het verleden was dat de reden dat we niet in de (finale)prijzen vielen bij bandwedstrijden. Maar daar gaan we ons niet op aanpassen. Wij zijn één van de vaandeldragers van Heavy Metal en daar hoort ook het hele imago bij.

- De voorkant vd hoes is ontworpen door de Bulgaar Dimitar Nikolov, hoe zijn jullie bij hem uitgekomen?

Bjørn: Hij was niet alleen de goedkoopste, maar ook de beste! Een vereiste van echt alle mensen die hun diensten hebben verleend aan dit album, was dat ze hun Heavy Metal hart op de juiste plek hebben zitten. Dus niet alleen de gastmuzikanten, maar ook de artwork. Dimitar heeft zowat alle heavy metal uit het Oostblok wel van tekeningen voorzien. Hij is echt enorm goed in het maken van de echte klassieke metal tekeningen. Hij ontwerpt ook de posters voor het KIT festival (Keep It True Festival), voor alle true metal bands. Hij zat dus dicht bij de roots.

Zo ook Hans Pieters, die ook aan de wieg van de Nederlandse heavy metal heeft gestaan met Helloïse en later After Forever. En dan hadden we ook nog eens een enorm getalenteerde fotograaf die ons al vanaf dag één gevolgd heeft en de fotoshoot voor het album heeft gedaan.

Ik heb ook contact gehad met een heleboel andere artwork artiesten, maar naast dat ze ook nog eens veel meer geld ervoor vroegen, sloot hun werk niet zo goed aan op ons werk. Dimitar’s vriendin Kremana heeft toen ook nog eens de website voor ons gemaakt.

- Wat zijn jullie toekomstplannen?

Bjørn: Doorgaan met wat wij leuk vinden; optreden en opnemen. En als daar een label of platenmaatschappij achter komt te staan, zal dat sneller en makkelijker gaan. Concrete plannen hebben we dan ook nog niet.

We sturen nu eerst Universal Justice rond en kijken wat de Heavy Metal scene daar van vind. Optredens komen nu langzaam binnen stromen en we hopen dan ook binnenkort veel op te treden om het album te promoten.

We zijn voorzichtig bezig met nieuwe nummers. Zelf heb ik al een stapel teksten liggen en qua sound zijn we bezig met iets wat zou kunnen resulteren in een futuristisch, spannend en gedurfd concept album.

In ieder geval willen we een modernere kant op. We willen meer met samples werken, ook live! We hebben weer grootse performance plannen.

Ook zou ik het leuk vinden om een akoestische versie van Lady Starlight op te nemen. Maar daarover zijn nog geen plannen gemaakt. We moeten eerst nog een grote release party organiseren. We zijn ook van plan om voor het eerst in de nieuwe line-up (van 2006) weer een cover te gaan doen. En een eigen kledinglijn, te beginnen met een klassiek zwart heavy metal T-shirt met metal artwork print.

Meer over Burn is te vinden op:
www.burnmusic.nl
www.myspace.com/burnmusic
www.burnmusic.hyves.nl

 

 

Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes